Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 22 2017
Senaste Nytt

Elon Musk vill utveckla hyperloop-tekniken

John Locher/AP/TT: Hyperloop Ones första testbana introducerades vid en demonstration 2016. Arkivbild.
John Locher/AP/TT: Hyperloop Ones första testbana introducerades vid en demonstration 2016. Arkivbild.
Ben Macmahon: Superentreprenören Elon Musk ger sig in i hyperloop-branschen, enligt Bloomberg. Arkivbild.
Ben Macmahon: Superentreprenören Elon Musk ger sig in i hyperloop-branschen, enligt Bloomberg. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 05 aug 2017

Det Los Angeles-baserade företaget Hyperloop One, är ett av flera företag som arbetar med att utveckla de första supersnabba vakuumtågen. Hittills har bolaget utfört två testkörningar.

Den första ägde rum i maj där ett rör färdades på en 500 meter lång testbana med en hastighet på cirka 112 kilometer i timmen.

Under andra testkörningen, som gjordes förra helgen, fullbordade det supersnabba transportmedlet en resa på 2,3 kilometer i cirka 310 kilometer i timmen, skriver Hyperloop One.

Nytt rekord

Det är en fyra och en halv gånger längre sträcka jämfört med första testkörningen. Samtidigt var farkosten tre gånger snabbare.

Om den första testkörningen kunde demonstrera att tekniken fungerade, visade den andra fasen att Hyperloop One kunde vidareutveckla den befintliga tekniken.

"Detta är ett resultat av förberedelser, engagemang och hårt arbete. Bara ett fåtal team har kommit så nära att utföra ett sådant djärvt projekt", skriver bolaget.

Men den djärvaste av dem alla kan gissningsvis vara personen som först introducerade konceptet 2013 – Elon Musk.

Vid den tiden var han för upptagen med bolagen SpaceX och Tesla för att starta sitt eget projekt. Men nyligen meddelade han på Twitter att han muntligen har fått klartecken från regeringen att gräva en hyperloop-tunnel.

Större konkurrens

Enligt källor till Bloomberg planerar nu Musk att driva projektet fullt ut, utan underleverantörer. Det kan ge bolag som ägnar sig åt hyperloopen anledning oroa sig för att bli omsprungen av superentreprenören.

Men det kan också båda gott för branschen, anser Hyperloop Ones ordförande Shervin Pishevar. Han säger att Musks engagemang kan ge konceptet mer uppmärksamhet och trovärdighet.

"Det kommer att locka många begåvade människor och andra engagerade att driva konceptet framåt", säger Pishevar till Bloomberg.

Det är inte heller osannolikt att Musk väljer att samarbeta med Hyperloop One, eftersom han har nära band till Pishevar och hans vän David Sacks sitter i bolagets styrelse.

Annons