Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jun, 23 2017
Senaste Nytt

Stor europeisk grupptalan mot VW växer

Marijan Murat/AP/TT: Volkswagens koncernchef Matthias Müller kan få mer problem när allt fler europeiska VW-ägare går samman för att stämma bolaget. Arkivbild
Marijan Murat/AP/TT: Volkswagens koncernchef Matthias Müller kan få mer problem när allt fler europeiska VW-ägare går samman för att stämma bolaget. Arkivbild
Publicerad av
TT - 14 jun 2017

Det är den holländska organisationen Stichting Volkswagen Car Claim med 180 000 anslutna bilägare som gått samman med den brittiska juristfirman Harcus Sinclair som företräder drygt 40 000 ägare till dieselbilar från VW-koncernen. Båda uppmanar drabbade ägare i samtliga europeiska länder att ansluta sig och målet är att få en grupptalan prövad i domstol under 2019.

Vi är överlyckliga över att gå samman med Harcus Sinclair som gjort ett utmärkt jobb med att skapa möjligheter för bilägare att kräva ersättning från VW i domstol, säger Guido van Woerkom från Stichting Volkswagen Car Claim till Autonews.

Generös kompensation

Vad som retat upp både bilägare och politiker i Europa är att VW-koncernen varit väldigt tillmötesgående mot myndigheterna i USA och så här långt har accepterat att betala runt 25 miljarder dollar eller cirka 220 miljarder kronor i skadestånd och kompensation till de amerikanska bilägarna. I Europa har bilägarna endast erbjudits tid på verkstad för att i första hand få mjukvaran i bilarna uppdaterad. Den justeringen har dessutom gjort att många bilägare upplever att bilarna tappat kraft, vilket bland andra tidningen Teknikens värld rapporterat om efter egna tester.

Volkswagen har gått med på en uppgörelse om att erbjuda en extra tvåårsgaranti till drabbade bilägare i Europa, men ingen ekonomisk kompensation, sade en talesperson för EU-kommissionen på onsdagen, rapporterar Reuters.

Olika lagstiftningar

Juridiskt är det komplicerat att driva en grupptalan över de europeiska landsgränserna eftersom lagstiftningarna varierar. Motormännens vd Fredrik Daveby anser därför att de svenska bilägarna ska gå vägen via Konsumentombudsmannen.

Konsumentombudsmannen har hittills sagt att det saknas tillräckligt underlag för att motivera en grupptalan mot Volkswagen i Sverige. Vi får hela tiden in vittnesmål från medlemmar som upplever att de fått försämrad prestanda och vi försöker dra vårt strå till stacken genom att samla in fakta.

Vi anser att man som svensk ska använda svenska myndigheter för det här ändamålet, säger Fredrik Davenby.