
Centerpartiet vill senarelägga införandet av ERTMS
Skulle frigöra kapital för underhållet

Trafikverkets siffror med regeringens plan visar att över 110 miljarder kronor saknas för att återhämta infrastrukturens skick och 56 miljarder kronor för att behålla dagens funktion skriver Anders Åkesson (C) Infrastrukturpolitisk talesperson och Johan Andersson (C) Oppositionsråd Sollefteå kommun i en debatt artikel i Tidningen Ångermanland.
Ett första steg är att minska underhållsskulden för väg och järnväg. Centerpartiet vill därför pausa införandet av det ännu icke färdigutvecklade tågsignalsystemet (ERTMS). Det skulle i närtid frigöra 15-19 miljarder kronor som skulle användas mer effektivt på underhåll, menar debattörerna.
Centerpartiet vill inte se en undermålig järnväg om 12 år, vilket riskerar blir resultatet av regeringens politik. Det krävs järnvägar som är funktionellt bättre och effektivare än idag och som näringsliv och människor vågar lita på.

På uppdrag av Trafikverket ska Svevia under årets sommarsäsong åtgärda åtta nya vägsträckor på...

Annons

Bombardiers signalsystem godkänt för det kommande moderniseringsprogrammet för den svenska järnvägen
Högeffektiv signalteknik (ERMTS, European Rail Traffic Management System) spelar en nyckelroll i...


Sensys Gatso Group, en global leverantör inom trafiksäkerhetslösningar, har genom sitt dotterbolag...


Projektet att uppföra en ny pendeltågsstation på Nynäsbanan, som löper mellan Stockholm och...


Tänk dig att du kan abonnera på transportlösningar som tar dig dit du vill, när du vill, via en app...


Västtrafik och Göteborgs Stads Parkering testar en ny digital tjänst som ska underlätta resande för...
















































