Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 19 2017
Senaste Nytt

”Byråkrati bromsar utvecklingen av självkörande bussar”  

Foto: Christian von Essen
Foto: Christian von Essen
Publicerad av
Christer Wiik - 17 maj 2017

Nyligen rapporterade både Dagens Nyheter och SVT om Nobina Technologys försök med självkörande bussar tillsammans med SL, Kista Science City, KTH och Ericsson.  Planen har varit att under våren göra ett test av den förarlösa trafiklösningen på vanliga gator i Kista med resenärer ombord. Dessvärre försenas projektet. Transportstyrelsen har ännu inte fattat beslut om tillståndet. Det skriver Nobina i ett pressmeddelande.

Under Kista Mobility Week förra året genomförde Nobina Technology tillsammans med Ericsson, Drive Sweden och Kista Science City en demonstration av de första eldrivna och självkörande bussarna i Sverige. Besökare fick då provåka de förarlösa minibussarna. Sedan dess har ett arbete pågått för att kunna köra de självkörande bussarna på riktigt mellan arbetsplatser och tunnelbanan i Kista under ett större test.

– Kollektivtrafikens värsta konkurrent är egentligen bilägandet, självkörande små bussar är en lösning för den sista biten. Då kan vi skapa ett finmaskigt nät som gör att bilen inte känns lika nödvändig, säger Marcel Kroeze, vd för Nobina Technology, till Dagens Nyheter.

De förarlösa bussarna som ska testas kan köra tolv passagerare, och styrs av en säkerhetsklassad dator samt är utrustad med teknik som upptäcker hinder. De är eldrivna med en toppfart på 40 kilometer i timmen, men är begränsad till 20 kilometer i timmen under testet. Det kommer även finnas personal ombord som övervakar systemet och samtidigt kan svara på frågor från resenärer. Men testerna handlar om mycket mer än teknik, såsom nyttan för resenärerna och hur självkörande bussar gör kollektivtrafiken mer attraktiv. De små, självkörande och eldrivna bussarna kan vara ett sätt att få fler att åka kollektivt utan pekpinnar och krav. Ett sätt att istället locka med produkter och erbjudanden som resenärer och pendlare efterfrågar.

Testet med självkörande bussar har fått positiv respons från såväl regering som riksdag och lokalpolitiker. En förhoppning är även att visa upp de förarlösa bussarna i trafik under världskongressen Global Public Transport Summit, som arrangeras i Stockholm om två år. Tillståndsprövningen hos Transportstyrelsen går dock trögt och det har gått nästan ett år sedan ansökan lämnades in. För att försöka skynda på processen besökte Nobina Näringsdepartementet i förra veckan.

– Politiken vill, regeringen vill, men våra myndigheter kan, vågar eller vill inte och det är där någonstans vi står just nu. Och då ska man komma ihåg att det här fordonet har rullat över 10 000 mil i andra länder, berättar Nobinas kommunikationschef David Erixon för SVT.

 

Annons