Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, maj, 24 2017
Senaste Nytt

BI: ”Infrastruktursatsningar en motor för bostadsbyggande”

Lars Redtzer, infrastrukturansvarig Sveriges Byggindustrier. Foto: Rosie Alm
Lars Redtzer, infrastrukturansvarig Sveriges Byggindustrier. Foto: Rosie Alm
Publicerad av
Christer Wiik - 16 maj 2017

Sverige behöver helt nya städer en bit utanför storstäderna. Det menar Göran Cars, professor i stadsplanering vid Kungliga Tekniska Högskolan, som på uppdrag av Sveriges Byggindustrier tagit fram en tankeartikel om infrastruktursatsningar som motor för framtida bostadsbyggande. ”Bortsett från produktionsstöd och subventioner till enskilda hushåll är infrastrukturinvesteringar ett tredje sätt att få igång byggandet” Det säger Lars Redtzer, infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier.

”Bortsett från produktionsstöd och subventioner till enskilda hushåll är infrastrukturinvesteringar ett tredje sätt att få igång byggandet. Inte minst spårbunden trafik kan göra platser som i dag upplevs som oattraktiva mer tillgängliga. Där finns en stor potential”, kommenterar Lars Redtzer, infrastrukturansvarig på Sveriges Byggindustrier.

Trafikverket fick i mars uppdraget att upprätta ett förslag till en nationell trafikslagsövergripande plan för perioden 2018 till 2029. En nyckelpunkt i regeringens direktiv är att räkna på förutsättningarna för bostadsbyggande i varje större infrastrukturprojekt.

”Beslut om den nationella planen fattas nästa vår. Då måste samhälls- och bostadsnyttor väga tyngre i planerna för nya infrastruktursatsningar. Att så blir fallet behöver regeringen följa upp mycket noggrant.”, fortsätter Lars Redtzer.

Politiskt kan det vara nödvändigt att tydligare skilja på drifts- och investeringskostnader i statsbudgeten. Avyttring av viss statlig infrastruktur är en tänkbar finansieringslösning.

”Befolkningstillväxten, bristen på bostäder och behovet av en minskad miljöbelastning är akuta samhällsutmaningar. Om vi inte lyckas låsa in statliga pengar till infrastruktursatsningar blir målet på 700 000 påbörjade bostäder fram till 2025 svårt att nå”, avslutar Lars Redtzer.

Sveriges Byggindustrier arrangerade nyligen ett seminarium med anledning av Göran Cars tankeartikel. Bland deltagarna fanns trafikutskottets ordförande Karin Svensson-Smith (MP), Ola Johansson (C), bostadspolitisk talesperson, och Mats Rönnbo, utvecklingsdirektör Skanska.