Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, apr, 24 2017
Senaste Nytt

Frivillighet löser oftast överbokningar

Adam Wrafter/SvD/TT: Problem med överbokade plan löses oftast på frivillig väg. Arkivbild.
Adam Wrafter/SvD/TT: Problem med överbokade plan löses oftast på frivillig väg. Arkivbild.
Publicerad av
TT - 12 apr 2017

United Airlines har hamnat i rejält blåsväder efter att klippet som visar en man som släpas ut från ett överbokat flygplan spridits i sociala medier. Efter diverse turer har flygbolagets vd Oscar Munoz nu bett passageraren om ursäkt och lovat att ställa allt till rätta.

Även i Sverige är flygplan ofta överbokade av flera skäl.

Överbokningar är något som tillämpas av de flesta flygbolagen på några av de flighter där man ser att sannolikheten för av- och ombokningar från passagerare är stor. Det handlar om att vi vill försöka flyga med så fulla flyg som möjligt. Till det finns flera anledningar, naturligtvis ekonomiska, men också hållbarhetsmässiga. Vi vill så klart fylla flygen så gott det bara går, säger SAS presschef Fredrik Henriksson.

Förordning reglerar

Inom EU finns en förordning som reglerar hur överbokningar ska hanteras och kompenseras. I första hand ska flygbolagen försöka hitta passagerare som frivilligt avstår sin plats men om det inte går har flygbolagen rätt att välja ut någon som får avstå.

I den absoluta majoriteten av fall så löser det sig genom att någon frivilligt accepterar att ta nästa flyg mot ersättning. Och det är något som tas om hand innan ombordstigning, säger Fredrik Henriksson.

Men i de fall när ingen frivillig anmäler sig har flygbolagen rätt att neka passagerare ombordstigning mot deras vilja.

Det är väldigt få fall när man blir tvungen att utse någon eller några personer som får ta nästa flight. Men när det händer tittar vi bland annat på när passagerare checkat in.

Senast vid gaten

Fredrik Henriksson säger att det är väldigt få passagerare som drabbas av detta och att det inte är något man som flygresenär behöver ha i åtanke. De flesta passagerare märker inte ens av att planet varit överbokat. Och risken att bli utsläpad från ett plan på grund av överbokning får nog betecknas som obefintlig.

Det här löses alltid innan ombordstigning och allra senast i gaten, säger Fredrik Henriksson.