Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, maj, 23 2017
Senaste Nytt

Ny statistik från Trafikanalys om svenskarnas bilkörning

Essingeleden i Stockholm. Foto: Christer Wiik
Essingeleden i Stockholm. Foto: Christer Wiik
Publicerad av
Christer Wiik - 12 apr 2017

Under 2016 kördes svenskregistrerade personbilar drygt 6,7 miljarder mil, den högsta noteringen sedan körsträckorna började beräknas 1999. Den genomsnittliga körsträckan per bil ligger fortsatt på drygt 1 200 mil, men antalet personbilar i trafik ökar stadigt vilket förklarar ökningen i total körsträcka. Det framgår av Trafikanalys officiella statistik över körsträckor med svenskregistrerade fordon.

Det är inte bara personbilarnas totala körsträcka som ökar. Den totala körsträckan för svenskregistrerade lätta lastbilar och bussar var också högre än någonsin. Precis som för personbilar så ökar antalet lätta lastbilar i trafik varje år.

–  Även om varje bil i genomsnitt körs mindre än tidigare motverkas effekterna av detta av att antalet bilar fortsätter att öka säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

Om ökningen fortsätter i samma takt blir det än viktigare att öka andelen bilar som kör med ett alternativt drivmedel för att minska de negativa effekterna av bilkörandet.

Personbilar som kan drivas med ett alternativt drivmedel så som el, etanol eller gas stod för 8 procent av den totala körsträckan för svenskregistrerade personbilar år 2016. Den genomsnittliga årliga körsträckan varierar för olika drivmedel. Längsta körsträcka hade gasbilar med 2 099 mil. De bensindrivna bilarna hade år 2016 en körsträcka på 952 mil jämfört med de dieseldrivna som kördes 1 727 mil, d.v.s. nästan dubbelt så långt. Effekter av detta är att bensinbilar stod för 49 procent av det totala trafikarbetet år 2016 och dieselbilar för 43 procent.