Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 18 2017
Senaste Nytt

Flygskatten saktar ner branschens klimatsatsningar

Foto: BRA
Foto: BRA
Publicerad av
Jessica Nejman - 16 mar 2017

BRA, Braathens Regional Airlines, menar att om regeringen på allvar vill minska flygets klimatpåverkan bör de skrota förslaget om flygskatt. Flygbranschens plan för att sänka utsläppen kommer att försenas av en flygskatt.

Remissvaren på regeringens utredning om flygskatt in till Finansdepartementet möttes av 8 av 10 remissinstanser som var negativa till flygskattens utformning, skriver BRA.

– Att regeringen bortser från att 8 av 10 remissinstanser är kritiska till flygskatten är anmärkningsvärt. Vi vill se insatser som gör skillnad för klimatet, och flygskatten gör tyvärr att omställningen till ett hållbart flyg går långsammare. Regeringen gör det klassiska misstaget att prioritera bort medborgare och företagare som bor långt från storstadsregionen och saknar fungerande alternativ till flyget, säger Christian Clemens, vd för BRA.

– Inom flygbranschen vill vi se kraftfulla initiativ för att minska flygets klimatpåverkan, både i Sverige och framförallt globalt. Det svenska inrikesflyget vill ta ansvar och gå före och har därför satt ett gemensam ambition om att halvera de fossila utsläppen till 2030, vilket är en målbild som ligger 20 år före de globala målen för flygindustrin. Regeringens sätt att hantera flygets klimatutmaning är gammaldags och kontraproduktivt och får oss att tvivla på om det egentligen är klimatfrågan som är viktig eller om det endast är ett försök att öka intäkterna till statskassan, säger Christian Clemens.

Annons