Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, aug, 18 2017
Senaste Nytt

Så ska tunga elfordon standardiseras

Nu inleds arbetet med framtagandet av en europeisk standard för kontaktdon för automatisk laddning av tunga fordon, till exempel elbussar. Det skriver Svensk Elstandard i ett pressmeddelande.
 

 

Foto: Svensk Elstandard
Foto: Svensk Elstandard
Publicerad av
Christer Wiik - 13 feb 2017

Elbussar som laddas automatiskt vid hållplatserna provas också i Sverige. För att få ut tekniken i större skala behövs en del grundläggande tekniska överenskommelser, alltså en standard.
Syftet är att specificera kontaktdonsgränssnitt för laddning av elfordon med en anordning för automatisk anslutning (Automated connection device, ACD). Projektet omfattar kontaktdonsgränssnittet, placeringen på fordonet, lägesdetektering och toleranser (fokus på kontaktens toleranser, inte nödvändigtvis toleranser för fordonets placering eftersom detta kan bli föremål för konkurrens på marknaden). Dessutom ska ingå fordring för montering och på säkerhet, miljötålighet, slitstyrka (”hållbarhet” skulle man sagt förr), villkor för spänning och ström samt en beskrivning av kontaktyper och kontaktarrangemang.

Idén om ett sådant projekt diskuterades på en workshop om elektriska bussar, som arrangerades i december av den Emobility Coordination Group, som de tre europeiska standardiseringsorganisationerna CEN, CENELEC och ETSI driver tillsammans.