Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jun, 23 2017
Senaste Nytt

Okrossbart i nya resecentra

Hammerglass i Älmhults resecentrum. Bild: Hammerglass
Hammerglass i Älmhults resecentrum. Bild: Hammerglass
Publicerad av
Christer Wiik - 04 nov 2016

För att begränsa framtida underhållskostnader har Trafikverket i ett antal nya resecentrum valt att satsa på Hammerglass. Produkten är en specialbelagd polykarbonat, 300 gånger starkare än glas och i det närmaste okrossbart. 

​- Det är ju en klar fördel att kunna få vara delaktig redan i projekteringsstadiet, säger Hammerglass ABs affärsområdeschef för Infrastruktur Ulf Bergström. - Nu har vi kunnat dimensionera våra rutor för att bl a optimera antal och typ av infästningar, samt avståndet mellan dem. Genom grundligt förarbete förenklas montaget avsevärt. En del av glasen behöver mätas in på plats, men i det stora så har vi det mesta klart innan stålskelettet påbörjas. Vikten är ju endast hälften av glas, vilket har underlättat dimensioneringen.  ​- Trafikverket sliter med kostnader för att byta ut trasiga glas i sina stationer, fortsätter Ulf Bergström. Det är ju inte enbart glaset som kostar, kostnaden för tågstopp, kranar och liftar, nattarbete etc drar iväg till stora summor om det behöver bytas rutor över spåren.

I Älmhults resecentrum har Hammerglass monterats i gångbron över spåren, i perrongnedgångar samt i hisschakt. De största rutorna var på 3x4 meter, vilket satte konstruktionslösningarna på prov. ​- Våra CNC-fräsar klarar 2x6 meter, så i detta fall fick vi skarva två skivor på höjden, berättar Ulf Bergström, men det är en beprövad teknik där skarven knappt syns när vi är klara.

Hammerglass-skivor i 12 mm har testats med motsvarande 100 kg TNT från 14 meters avstånd. I Älmhults-projektet valde konstruktören ändå att gå upp till 15 mm tjocklek. ​- Genom att välja 15 mm tjocklek har vi kunnat fästa handledarna direkt i skivorna, säger Hammerglass ABs konstruktör Amy Lilja. Nu slipper vi stödförband bakom rutorna vilket ger ett öppet och ljust intryck, samtidigt som att de kraftiga skivorna ger stabilitet åt handledarna. De 3 extra millimeterna ger dessutom extra stadga när det blåser som värst, fortsätter Amy Lilja. De senaste åren har vi nästan uteslutande använt 15 mm Hammerglass till järnvägsskärmar. Vi har gjort flera projekt åt SL, bl a till Saltsjöbanan och Roslagsbanan. Där har vi dessutom bockat skivorna i toppen för att ge extra god stabilitet, avslutar Amy Lilja.

Beställare: Trafikverket​Konstruktion: ÅF, Malmö​​Huvudentreprenör: Segermo AB​​Stålleverantör: Lecor AB​​Glasmontör: Preconal AB​Glasleverantör: Hammerglass AB