Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, jan, 17 2019
Senaste Nytt

Via Nordica: Island arrangerar nordisk vägkonferens

Väg i närheten av orten Borgarnes på västra Island. Berget i bakgrunden heter Tungukollur. Foto: Viktor Arnar Ingólfsson
Väg i närheten av orten Borgarnes på västra Island. Berget i bakgrunden heter Tungukollur. Foto: Viktor Arnar Ingólfsson
Pågående vägbygge vid Västfjordarna, en halvö och en region i nordvästra Island. Kustlinjen är här kraftigt sönderskuren av ett dussintal fjordar som omges av branta klippor. Foto: G. Pétur Matthíasson
Pågående vägbygge vid Västfjordarna, en halvö och en region i nordvästra Island. Kustlinjen är här kraftigt sönderskuren av ett dussintal fjordar som omges av branta klippor. Foto: G. Pétur Matthíasson
Publicerad av
Tommy Ekholm - 09 maj 2012

I sommar beger sig den nordeuropeiska vägbranschen västerut för att mötas upp på Nordens gemensamma vägkonferens, Via Nordica. Arrangemanget, som går av stapeln endast vart fjärde år, äger i år rum i den isländska huvudstaden Reykjavik den 11 - 13 juni.

Via Nordica.arrangeras av Nordiskt Vägforum,NVF och temat för årets kongress är ”Vägval” Det fokuserar på de utmaningar vi står inför idag, inte minst när det gäller vägtransport och miljö, och vårt behov av att fatta ett antal grundläggande beslut om vilken väg man tar in i den närmaste framtiden.

Via Nordica 2012 erbjuder experter och alla andra verksamma inom verksamhetsområdet vägtrafik, ett utmärkt tillfälle att utbyta idéer, lära av varandra och knyta nya kontakter. Kongressen är öppen också för experter utanför de nordiska länderna, som vill dela erfarenheter och ge ett internationellt inslag till denna nordiska kongress.

Ingen järnväg

Värdlandet Island har aldrig haft någon reguljär järnväg, men att ta sig runt på Island är relativt lätt på sommaren, då Island, har ett förhållandevis väl utbyggt vägnät, med tanke på den låga folktätheten. Island har också ett av världens högsta bilantal per invånare.

Landets viktigaste väg är den 130 mil långa ringvägen, väg nr 1, som sträcker sig längs kusten runt ön. De regionala bergsvägarna är däremot ofta mycket smala och oftast inte asfalterade, därtill är de mycket slingriga. Dessa vägar är alltså inte anpassade för högre hastigheter och de flesta bergsvägar stänger följaktligen för trafik i början av juli eller tidigare på grund av att de blir så våta och leriga att de är helt oframkomliga. När dessa vägar öppnar för trafik kan de bara användas av fyrhjulsdrivna fordon. På grund av avkörnings- och olycksrisken rekommenderas att två eller fler bilar kör i konvoj på bergsvägarna. Detsamma gäller många broar, vars bredd bara tillåter att en bil kör över dem åt gången.

Flyget tar islänningen ut i världen

Flygtrafiken har av förklariga skäl stor betydelse på Island. För utrikes passagerartrafik är det nästan det enda sättet att resa. Keflavík International Airport, cirka 50 kilometer väster om Reykjavik, är landets enda internationella flygplats och här huserar också Islands största flygbolag, Icelandair som trafikerar både Europa och USA.

Även inrikesflyget har stor betydelse för landet och denna trafik utgår främst från Reykjavíks flygplats, vilken är centralt belägen, endast ett par km från Reykjaviks centrum. Sommartid genomförs dagliga flygningar till de största orterna på ön och just flyget är det enda pålitliga transportmedlet när snö och is förhindrar transporter landvägen.

Bussar kör långdistans

Längs med hela huvudstaden Reykjavik löper flerfiliga vägar som knyter an de olika bostadsområdena och förorterna. Det finns också gott om parkeringsplatser i de flesta områdena. Lokaltrafikbussarna, Strætó, binder samman Reykjavik med omgivande kommuner, samt med staden Akranes, cirka fem mil norr om Reykjavík. Bussbolaget, Bifreiðastöð Íslands (BSÍ) är en trafikorganisation som arrangerar långdistansfärder med buss och bolaget täcker en stor del av landet med sitt nätverk.

Båttrafik för import- och export

Passagerartrafiken via färjor, förutom bilfärjor till vissa inrikesöar, har relativt liten betydelse, beroende på väl fungerande huvudvägar. Det finns dock färjelinjer till Färöarna, Shetlandsöarna, Norge och Danmark. Däremot har godstransporterna via fartyg stor betydelse för landets export och importverksamhet. 

Annons

Annons

Annons