Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 22 2017
Senaste Nytt

Krav på utbyggnad av E20 i Skaraborg

Publicerad av
Tommy Ekholm - 16 mar 2012

Tragiska olyckor och bristande effektivitet utefter vägen i Skaraborg. Ändå gör Trafikverket bedömningen att kapaciteten inte lider av brister. Det menar Västsvenska Handelskammaren som nu skriver till ett femtiotal företag och organisationer för att samlas bakom kraven på utbyggd E20.

Trafikverket har nyligen presenterat Kapacitetsutredningen. I den listas kapacitets- och effektivitetsbrister på vägar och järnvägar i Sverige. Förhållandena i utefter E20 i Skaraborg bedöms inte vara tillräckligt allvarliga för att Trafikverket ska föreslå åtgärder där.

– Innehållet i utredningen påverkar satsningarna i väg och järnväg under de kommande åren. Att E20 då inte finns med bland de sträckor som har bristande kapacitet och effektivitet gör oss oroliga. E20 måste få bättre standard, säger Bjarne Pettersson på Västsvenska Handelskammaren.

Nu vänder sig Handelskammaren till andra företag och organisationer i Västsverige för att berätta om kapacitetsutredningen. Målet är att få fler att återkoppla till Trafikverket och därmed sätta mer tryck i utbyggnadskraven. Den formulering som Handelskammaren hoppas att andra västsvenska organisationer ska använda sig av lyder:

– Vi har plockat fram ett antal organisationer som vi hoppas ska ta ställning för E20 i anslutning till utredningen. Vi måste vara många som berättar för Trafikverket att förutsättningarna för effektiva och säkra transporter helt enkelt inte är tillräckliga i Skaraborg, säger Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef för Handelskammaren.

Tragiska olyckor och bristande effektivitet utefter vägen i Skaraborg. Ändå gör Trafikverket bedömningen att kapaciteten inte lider av brister. Det menar Västsvenska Handelskammaren som nu skriver till ett femtiotal företag och organisationer för att samlas bakom kraven på utbyggd E20.

 

Trafikverket har nyligen presenterat Kapacitetsutredningen. I den listas kapacitets- och effektivitetsbrister på vägar och järnvägar i Sverige. Förhållandena i utefter E20 i Skaraborg bedöms inte vara tillräckligt allvarliga för att Trafikverket ska föreslå åtgärder där.

 

– Innehållet i utredningen påverkar satsningarna i väg och järnväg under de kommande åren. Att E20 då inte finns med bland de sträckor som har bristande kapacitet och effektivitet gör oss oroliga. E20 måste få bättre standard, säger Bjarne Pettersson på Västsvenska Handelskammaren.

 

Nu vänder sig Handelskammaren till andra företag och organisationer i Västsverige för att berätta om kapacitetsutredningen. Målet är att få fler att återkoppla till Trafikverket och därmed sätta mer tryck i utbyggnadskraven. Den formulering som Handelskammaren hoppas att andra västsvenska organisationer ska använda sig av lyder:

 

– Vi har plockat fram ett antal organisationer som vi hoppas ska ta ställning för E20 i anslutning till utredningen. Vi måste vara många som berättar för Trafikverket att förutsättningarna för effektiva och säkra transporter helt enkelt inte är tillräckliga i Skaraborg, säger Stefan Gustavsson, näringspolitisk chef för Handelskammaren.

Annons