Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, okt, 17 2018
Senaste Nytt

Arriva Sverige tar hem SL:s trafikupphandling

Foto: Arriva Sverige
Foto: Arriva Sverige
Publicerad av
Tommy Ekholm - 23 nov 2011

SL:s styrelse har fattat beslut om att Arriva Sverige AB tar över trafiken på Tvärbanan, Nockebybanan, Saltsjöbanan samt busstrafiken i Bromma, Solna/Sundbyberg och Sollentuna från augusti 2012. Arriva har även vunnit upphandlingen om att driva trafiken på Roslagsbanan och i bussområde Norrort från januari 2013.

Nytt i trafikupphandlingssammanhang är att ersättningsmodellen bygger på antal påstigande istället för antal timmar och utbudskilometer. På så sätt ska trafikutövarens incitament för att få fler att resa kollektivt öka. Nytt är också att SL har gjort två kombinerade spår- och busstrafikupphandlingar. Därigenom får vinnande trafikutövare större möjligheter att planera utbudet utifrån resenärernas behov och önskemål. 

- De här trafikupphandlingarna är revolutionerande för vår bransch. Detta gör att trafikutövarna måste lyssna mer på resenärerna. Det är resenärerna som ska ha makten över resandet, säger SL:s styrelseordförande Christer G. Wennerholm.

Värdet av upphandlingarnauppgår till sammanlagt 11,7 miljarder kronor för 8 år, med möjlighet till förlängning i ytterligare 4 år. Trafikutövaren får också större ansvar för exempelvis underhåll, infrastruktur och snöröjning.

SL motiverar valet bland annat med att Arriva erbjuder ökad produktion och kvalitet till en lägre årskostnad än övriga anbudsgivare. SL gör även bedömningen att Arrivas olika lösningar kommer att leda till en positiv utveckling av resandet.

- Jag ser fram emot nya initiativ som ska leda till att våra resenärer blir både fler och nöjdare, även om jag inser att det första året inte innebär några större förändringar i trafiken eftersom Arriva ”ärver” tidigare tidtabell i ett år, säger SL:s vd Madelene Raukas.

Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick
Under åtta veckor i somras var Getingmidjan helt avstängd för trafik. Det är en total upprustning av banan som nu startat och som skall ha två ytterligare avstängningsperioder under de två kommande somrarna. 2021 skall allt stå färdigt. Här på bilden är banan åter i full drift med ett regionaltåg på väg in mot Stockholm central och på- och avstigning kan återigen ske på Stockholm central. Foto: John Hardwick

Stockholms största järnvägsprojekt fortskrider enligt plan

TEXT: John Hardwick

Det komplicerade och stundtals dramatiska arbetet med Getingmidjans första...

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

Annons

Annons