Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, sep, 23 2018
Senaste Nytt

Taxi Stockholm satsar på rikstäckning

Publicerad av
Redaktionen - 25 nov 2008

– Vi ser att detta är en viktig utveckling för att tillgodose efterfrågan från kunderna. Arbetsresandet ökar hela tiden och människor vill ha samma enkla och tillgängliga tjänster överallt. Det är det vi satsar på, säger Hans Nyström, som nu tar klivet från Taxi Stockholm till vd-stolen i Svea Taxi.

Med Svea Taxi hoppas Taxi Stockholm skapa förutsättningarna för nästa steg i utvecklingen – ett nationellt samarbete för taxi.

– Taxi Stockholms styrelse beslutade nyligen att prioritera arbetet med rikstäckning. Därför ökar vi innehavet i Svea Taxi till 40 procent och tillsätter en heltidsarbetande vd för bolaget, säger Mikael Andersson, vd för Taxi Stockholm, som tillsammans med Taxi Göteborg och två länsbolag är ägare till bolaget. Omkring 4 000 bilar på ett hundratal orter i Sverige ingår i Svea Taxi.

– Mitt uppdrag är att förtydliga vår samverkan inom Svea Taxi Allians genom ökad synlighet på bilarna, bättre bokningsmöjligheter och ökad kännedom om tjänsten. Men det finns också många interna skäl att samverka, tillsammans löser de olika taxibolagen in kort-transaktioner för en miljard kronor och köper en hel del nya bilar varje år, säger Hans Nyström.

De bolag som uppfyller kraven får använda Svea Taxi Allians logotyp. Det är en gul krona, som sitter på rutorna vid de bakre dörrarna.

Annons

Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll.

– Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.
Med införandet av sensorer på järnvägens infrastruktur så skapas möjligheter till att förändra både arbetssätt och affärsmodeller. Det gör det i sin tur möjligt att tackla problemen med eftersatt underhåll. – Banbrytande förändringar kan skapas genom att beställarna ställer nya krav som skapar incitament för leverantörerna att förändra sina affärsmodeller, säger produktutvecklaren Björn Lundwall.

Järnväg 4.0 löser underhållsbristen

Sensorer på infrastrukturen är redan verklighet. Snart kommer de att förändra järnvägsbranschen i...

På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman
På InnoTrans bussareal berättar holländska representanten, Harm Hofman, om Ebuscos nyutvecklade högspännings EBUSCO- 2.2. som har enligt Hofman ett utmärkt förhållande mellan batteri och transportkapacitet, tack vare aluminiumkonstruktionen klarar bussen därför 300 kilometer med 95 passagerare ombord på en laddning. Foto: Markku Björkman

InnoTrans 2018: 19 elbusstillverkare bland utställarna

"Elektriska ledbussar"

På Berlinmässans så kallade "Bus Display" i sommarträdgården kan InnoTrans-besökarna granska och...

Annons

Annons