Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, maj, 26 2019
Senaste Nytt

Fjärrstyrd flygtrafikledning till Scandinavian Mountains Airport

Remote Tower med fjärrstyrd flygtrafikledning. Foto: LFV
Remote Tower med fjärrstyrd flygtrafikledning. Foto: LFV
Publicerad av
Christer Wiik - 19 dec 2016

Försvars- och säkerhetsföretaget Saabs och Luftfartsverkets (LFV) nyligen etablerade bolag, Saab Digital Air Traffic Solutions AB, har tecknat en avsiktsförklaring med Scandinavian Mountains Airport AB om att leverera fjärrstyrd flygtrafikledning. Parterna har för avsikt att teckna kontrakt under första kvartalet 2017.

Avsiktsförklaringen kring fjärrstyrd flygtrafikledning innebär att Scandinavian Mountains Airport AB blir först i världen att välja bort ett traditionellt flygledartorn vid byggnation. Flygplatsen finns i Rörbäcksnäs som ligger mellan Sälen, Sverige och Trysil, Norge.

-  Vi kommer att ha en flexibilitet i leveransen av flygtrafikledningstjänsten som blir en tillgång för att möta trafikvolymerna över säsongerna. Det här är behovsstyrd flygtrafikledning på ett helt nytt sätt med stora fördelar, säger Brett Weihart, vd Scandinavian Mountains Airport AB.

Saab och LFV har utvecklat konceptet fjärrstyrd flygtrafikledning, Remote Tower, och var först i världen med att få ett system godkänt för operativ drift när Örnsköldsviks flygplats började flygledas ifrån Remote Tower Centret i Sundsvall den 21 april 2015. Saabs Remote Tower är fortfarande det enda systemet i världen som godkänts för operativ drift.

-  Den här avsiktsförklaringen visar att framtidens flygplatser inte kommer att ha torn utan bestå av digitala lösningar. Det gör det möjligt för en flygplats att få flygtrafikledning endast vid de tidpunkter de har behov av det. Det betyder i sin tur att fler flygplatser kan göras tillgängliga och därmed bidra till en levande landsbygd, säger Johan Klintberg, vd för Saab Digital Air Traffic Solutions.

 

 

Annons

Annons

Annons