Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, feb, 28 2017
Senaste Nytt

Flygkonflikt påverkar få resenärer

Foto: Teemu Pesonen
Foto: Teemu Pesonen
Publicerad av
Tommy Ekholm - 25 feb 2016

Cirka 900 piloter drogs vid midnatt in i en konflikt om kollektivavtal.

Men den blir knappt märkbar för resenärer på svenska flygplatser.

Striden mellan Svensk Pilotförening (SPF) och bemanningsföretaget Global Employer Company (GEC) gäller kollektivavtal för piloterna hos de senare. GEC hyr ut personal till den brittiska lågprisflygjätten Flybe, som i sin tur anlitas av SAS.

SPF-medlemmarna i GEC lägger ned arbetet under torsdagar, söndagar och måndagar, enligt den nya konfliktåtgärden, som följer på resultatlös medling och en övertidsblockad som har pågått en vecka. Till följd av det ställs i dag sex SAS-avgångar in mellan Arlanda och Ronneby, Åbo och Vasa. Totalt drabbas 225 passagerare.

Svår överblick

Det blir även sympatiåtgärder som omfattar cirka 900 piloter på sex flygbolag som bland annat innebär en blockad mot övertidsarbete och arbete på lediga dagar. Tre av bolagen har dock meddelat att deras flyg kommer att avgå som planerat.

Ett fjärde, Tuifly, påverkas inte på torsdagen men kanske framöver.

-Vi kommer att se till att våra kunder kommer dit de ska. Effekten kan bli att det kan bli förseningar, säger Leyla Öfwerström, pressinformatör på Tuiflys ägare Fritidsresor.

Fler SAS-flyg kan komma att påverkas, uppger bolagets pressjour, men i nuläget väntas alla avgå som planerat.

Inget kollektivavtal

Som motåtgärd till sympatiåtgärderna har arbetsgivarparten Svenska Flygbranschen varslat om lockout för SPF:s medlemmar från och med lördag.

GEC har inget kollektivavtal för piloterna. Förutom att löner och andra villkor ska fastställas, är en stöttesten för SPF när, var och hur ofta piloterna ska äta.

-Som det är nu har GEC möjlighet att schemalägga dem upp till 13 timmars tjänstgöring med enbart en kort matrast på 20 minuter under flygning, säger SPF:s förhandlingschef Tommy Larsson.

SPF kräver att piloterna åtminstone ska kunna äta ett varmt mål mat om dagen efter fem, sex timmars tjänstgöring.

-Och det ska vara en regelrätt matrast på marken, säger Tommy Larsson.

(TT)