Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, maj, 30 2017
Senaste Nytt

3D bakom Härnösands nya bro

Bild: Ramböll
Bild: Ramböll
Publicerad av
Henrik Ståhl - 19 jan 2016

Just nu pågår de allra sista bitarna i byggandet av Härnösands nya bro. Västra kanalbron mitt i centrum baseras på projektering i 3D och blir en bredare ersättare till den tidigare bron för att ge bättre utrymme för bil- och framför allt gång- och cykeltrafik.

– Den befintliga bron började bli gammal och behövde ersättas. Vi har hanterat projekteringen av bron, och eftersom tidsramen var mycket snäv var det en stor fördel att vi kunde planera arbetet med hjälp av 3D-teknik, berättar Christer Carlsson, uppdragsansvarig på Ramböll i ett pressmeddelande..

Den nya konstruktionen blir en öppningsbar klaffbro där själva klaffen och maskineriet projekteras av sidokonsulten Sting. Hela projektet har projekterats och redovisats i 3D-CAD och klaffen levererades i ett färdigtillverkat paket till arbetsplatsen. I förra veckan lyftes den på plats i en betongkonstruktion som tillverkats för att med stor precision passa klaffens alla upplagspunkter och maskinstyrningar. En 3D-modell av både klaffen och betongkonstruktionen ger goda möjligheter att i förväg förvissa sig om att alla delar passar i varandra.

Byggarbetet har genomförts under mycket kort tid, från avslutning av båtsäsongen 2015 med trafikpåsläpp strax efter årsskiftet och fullt utrustad med maskineri inför öppnandet av ny båtsäsong 2016. All trafik runt området har dirigerats om till temporära vägar och broar. I februari 2016 öppnar bron för trafik igen.