Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, dec, 12 2018
Senaste Nytt

”Stockholmspolitikerna sviker sitt uppdrag”

Foto: Taxi Stockholm
Foto: Taxi Stockholm
Publicerad av
Tommy Ekholm - 26 nov 2015

När ska landsting, kommuner och staten ta ansvar för schysta villkor vid upphandlingar av taxitjänster? Vissa politiker verkar tro att marknaden löser problemen av sig själv. Verkligheten säger dessvärre något helt annat vilket de ansvariga politikerna fortsätter att blunda för, skriver Mikael Rolf, avdelningsordförande i Transportarbetarförbundet avdelning 5 och Dimitrios Faniadis, styrelseordförande i Taxi Stockholm i en debattartikel.

Taxi är en viktig samhällsfunktion och så pass angelägen att du måste kunna lita på att den hanteras under ordnade former. Inte bara den i och för sig viktiga funktionen att få tag i en taxi för att hinna med flyget på tjänsteresan, eller att ta sig fram i snögloppet efter julhandlandet eller när sista bussen hem på natten har gått. Utan detta: En uppgift som gör skillnad i många människors livskvalitet. Du vill att din gamla mamma ska mötas med respekt när hon ska köras med färdtjänst till doktorn, du vill att dina barn ska få en trygg resa till skolan, att funktionshindrade ska få all den hjälp som krävs.

En betydande del av taximarknaden består av sådant som sjuktransporter, skolskjutsar, resor med funktionshindrade och våra äldre. Ja, det är faktiskt så att hälften av alla taxiresor som körs i Sverige är transporter av detta slag som upphandlas av landsting, kommuner och staten. Det offentliga bär således ett betydande ansvar för att den här samhällsfunktionen fungerar, och en förutsättning för att göra ett bra jobb är för taxiförare som för alla andra schysta arbetsvillkor.

Mot bakgrund av taxinäringens samhällsbärande uppdrag borde det förstås vara självklart att resenärerna ska kunna lita på att taxioperatörens säkerhet är hög, att förarna är kontrollerade och har en giltig försäkring, att de har relevant utbildning. Men det är förstås också viktigt att förarna själva känner sig trygga och att de har en rimlig ersättning och anständiga anställningsvillkor där det ingår att arbetsgivaren gör pensionsavsättningar. Därför anser vi att det också är självklart att förarna omfattas av den grundtrygghet som de har rätt att kräva och som indirekt gagnar resenärerna.

Det är i detta läge som Stockholms Läns Landsting fortsätter att blunda för problemen och återigen väljer lägsta pris i sin stora upphandling av persontransporter. Det nya priset är till och med minst 10 procent lägre än det rådande. I stället för att ta hänsyn till upprepade larm om osäkra och dåliga villkor väljer således ansvariga politiker att utestänga de seriösa aktörer som har kollektivavtal. I upphandlingen tas inte hänsyn till förarnas arbetsvillkor vilket missgynnar taxiföretag med kollektivavtal.

För knappt ett år sedan gav civilminister Ardalan Shekarabi i en debattartikel i DN löfte om att senast 2016 ska skattepengar som går till offentliga kontrakt inte kunna orsaka social dumpning. Trots att 2016 ligger alldeles om hörnet fortsätter ansvariga politiker i landstingshuset att fatta beslut som leder till social dumpning och som i förlängningen går ut över stadens medborgare. Det är helt oacceptabelt.

Vi står bakom Upphandlingsmyndighetens pilotprojekt att ta fram upphandlingskrav i nivå med svenska kollektivavtal för persontransporter. Att det är möjligt för det offentliga att prioritera schysta villkor vid upphandlingar av taxitjänster redan nu visar exemplen i Malmö och Göteborg.

Under nästa år kommer nya regler som stipulerar politikernas ansvar för arbetsvillkor i offentliga upphandlingar. Majoriteten i landstinget i Stockholm har att utreda vilka krav man ska ställa på arbetsvillkor efter denna upphandlade två-årsperiod och vi vill inte bara hoppas att de tar sitt ansvar och genomför en ny schyst upphandling. Därför vill vi här och nu ställa frågan till Stockholms landstingspolitiker: Vid vilken tidpunkt planerar ni att stoppa social dumpning genom de skattefinansierade upphandlingarna?

Dimitrios Faniadis, styrelseordförande, Taxi StockholmMikael Rolf, avdelningsordförande, Svenska Transportarbetareförbundet avdelning 5

Annons

Annons

Annons