Mötesplatsen för dig inom trafik och samhällsutveckling, feb, 17 2019
Senaste Nytt

Genombrott i Ulricehamnstunneln

Foto: Veidekke
Foto: Veidekke
Publicerad av
Tommy Ekholm - 16 maj 2014

Nu har de båda ändarna i den 400 meter långa Ulricehamnstunneln mötts. I och med genombrottet så är projektet ett steg närmare en mötesseparerad väg mellan Göteborg och Stockholm.

Tunneln är en del av den 17 kilometer långa sträckan mellan Dållebo-Hester. Den aktuella sträckan ska bli motorväg. Projektet är ett av Trafikverkets största just nu pågående projekt.

Genomslaget firades med en ceremoni inne i berget där såväl Veidekke Anläggnings sverigechef, Per Brinck, Trafikverkets chef för investering i Väst, Erik Hallgren, som kommunalråd i Ulricehamn, Lars Holmin deltog.

En hel del återstår att göra. Även om tunneln är färdigsprängd har tunnelprojektet bara nått omkring halvvägs. Nu ska tunneln kläs och säkras, men projektet ligger bra i tid. Som det ser ut nu kommer vägen att vara klar tills invigningen i oktober 2015 med god marginal.

Veidekke Entreprenad fick i oktober 2012 uppdraget av Trafikverket att uppföra etapp 2 (av tre) för en fyrfältsväg längs väg 40 mellan Borås och Ulricehamn. Vägsträckan är 7,2 kilometer med sju broar och en bergtunnel som består av två tunnelrör. Broarna består av fem mindre broar och två stycken samverkansbroar.

Byggnation pågår på samtliga tre etapper av Väg 40 Ulricehamn. När projektet är klart och öppnas för trafik, vilket beräknas ske hösten 2015, är det för första gången mötesseparerad väg hela sträckan mellan Göteborg och Stockholm, via Jönköping (väg 40 och E4).

Annons

Annons

Annons